فهرست ها

جلسه نقد کتاب «وه رزی پینجه م» برگزار شد

نقد و بررسی کتاب «وه رزی پینجه م» در کتابخانه مستوره کردستانی با حضور پرشور علاقه مندان برگزار شد

 نقد و بررسی کتاب کردی «وه‌رزی پینجه‌م» [فصل پنجم]اولین اثر نویسنده جوان بوکان خانم نیشتمان قادریان با حضور پرشور ادیبان ، اهالی هنر و علاقه مندان به ادبیات کردی در آمفی تئاتر کتابخانه مستوره کردستانی بوکان برگزار شد. در این برنامه چهار نفر از منتقدان مجموعه داستان کوتاه بانوی بوکانی را از منظر روایت، محتوا و زبان مورد بررسی و موشکافی قرار دادند.

خانم هاجر هوشیار نویسنده و دبیر ادبیات به عنوان اولین منتقد به "من "یا "خود" در «وه رزی پینجه م»  از نظر روانشناسی پرداخت و تاکید کرد: زنان در «وه رزی پینجه م» به دنبال خلق سرنوشت خودشان هستند. آنان برای زندگی به افراد دیگر نیاز دارند و برای رسیدن به آمال و آرزوهایشان با دیگران ارتباط برقرار می کنند. اگر آنان در این مسیر شکست بخورند، خشمی درونی آنان را فرا میگیرد که آن را روی سر دیگران خالی می کنند و یا به خود ضربه می زنند. این کشمکش و رویایی با خود و دیگران درونمایه کتاب را تشکیل می دهد

دومین منتقد این اثر دکتر خالق جلیل نژاد بود که اثر را بر اساس دوره های ادبیات فمنیستی انتقادی بازنمایی کرد و افزود: ادبیات زنانه سه مرحله زن نگاری، زن گرایی و زن مبنایی را تا به امروز طی کرده است. در این سه دوره زنان تلاش کردند تا ضمن توصیفی جامع از وضعیت زنان، خود را از وضع موجود جدا نموده و به صورت فعال درعرصه اجتماعی ظاهر شوند. در سومین دوره زن اساس تولید متن ادبی است و سوژه و متد و طرح داستان نیز کاملا زنانه است. دکتر جلیل نژاد در نهایت داستان های کوتاه کتاب را بر اساس این دوره های زمانی مورد واکاوی قرار داد

آقای امجد غلامی نیز به عنوان سومین منتقد «وه رزی پینجه م » را متفاوت از دیگر اثر اولی ها دانست و آن را یک اتفاق خوب توصیف کرد و افزود: هر چند ما با دوازده داستان کوتاه مواجهیم اما گویا تمامی این داستان ها در یک فضا و محتوا ادامه می یابند و به گفته ی غربی ها ما با یک مجموعه اپیزودیک روبه رو هستیم . غلامی ضمن اشاره به تاریخچه شیوه نگارش در ادبیات فارسی در هفتاد سال گذشته تاکید کرد: تولید نامتن، ایجاد متن متکثر و بی خانمانی زمانی ویژگی های اصلی داستان های کوتاه «وه رزی پینجه م» را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر نه گزارشی انجام شده َ؛ نه دیالوگی بین دو نفر وجود دارد ؛ بلکه منیت فرد با خود او در کشمکش است؛ او زمانی برای آسایش نمی یابد و سرگردان در یادآوریهاست؛ روایت ها زندانی خود هستند و به نوعی روایت درونگی ] از نظر منتقد[در داستانها دیده می شود. غلامی در نهایت به تخطی نویسنده از زمان در عنوان کتاب ]فصل پنجم[ پرداخت و افزود: نویسنده طوری زمان حال را نشان می دهد که نمی تواند آن را فریز کند و دائما آن را به گذشته ای مشوش پیوند می دهد. تمام اشیاء داستان نیز به گذشته ای مجازی وصل هستند و می توان گفت خصلت زمان همانند ساعت شنی است و راوی دائما بین این سه زمان گیر افتاده است.  در واقع زمان آن چیزی است که راوی حس می کند و شخصیت ها در این آشفتگی زمانی مدام در یک جغرافیا در گردش هستند. این منتقد در پایان به شیوه روایت اشاره  و تاکید کرد: نویسنده با استفاده از نظام استعاره، به راوی اجازه روایت نمی دهد و نگاه خود را به مخاطب تحمیل می کند؛ به عنوان نمونه تمامی مردها را مقصر قلمداد کرده و آنان را در یک کانون فریز می کند و اجازه نقش آفرینی به آنان نمی دهد. اگر این نوع روایت اصلاح شود به نظر من داستان «له دایک بوون به کاتی کازیوه» بهترین داستان کتاب می شد

رحیم عبدالرحیم زاده آخرین منتقد این کتاب را از دیدگاه اکسپرسیونیستی بررسی کرد و افزود: رمان و داستان کوتاه حاصل دوران مدرن ادبیات هستند. ویژگی اصلی داستان کوتاه بیان شکستها و ناامیدی های انسانی است و «وه رزی پینجه م» مانیفست شکست هاست و این نه یک نقص بلکه ویژگی اصلی ژانر داستان کوتاه است که بلاهای نازله بر انسان مدرن را روایت کند. این منتقد محتوای کتاب را برگرفته از واقعیت های جامعه عنوان و تاکید کرد: اکثر داستانها شخصیت محور هستند و نویسنده توانسته است ضمن فضاسازی مناسب ، تا حدی روی شخصیت پردازی هم کار کند. ویژگی دیگر دیدگاه اکسپرسیونیستی ، توجه به عواطف انسانی است. این عواطف آن قدر قدرتمند هستند که  عقل و منطق قهرمان داستان را می پوشاند؛ او را از دنیای آدمها جدا کرده و به سمت خیالپردازی سوق می دهد. در پایان این منتقد توصیفات زیاد و واژگان شاعرانه را نقطه ضعف کتاب قلمداد کرد.

این جلسه با پرسش و پاسخ بین حاضران و منتقدان به پایان رسید.

اخبار و اطلاعیه